ELIN SIMONSSON

Dag 58 till 59 - Prisoner Island och hemresa

Publicerad 2013-11-17 15:01:00 i ♥ 2 Månader i Tanzania,

Inlägg av sandra:

Idag skulle vi iväg halv nio för att försöka hinna med Prisoner Island innan vi skulle åka till flygplatsen. Taxin kom och körde oss till hamnen, betalade en snubbe och sa att vi skulle följa med honom. Vi gick med honom till en liten träbåt som vi tydligen skulle åka med, så vi satte oss och dem började blubba iväg. Motorn höll la knappt ihop och det fick inte fort, men framåt gick det i alla fall. Mitt ute i havet, kanske halvvägs till ön, märker vi hur det börjar mörkna runt oss och man riktigt såg hur det regnade runt om oss. Vi blev lite skraja att det skulle börja ösregna men som tur var hann vi ta oss precis till ön när det började spöregna. Och vi hade tak, så vi fick sitta och vänta och det regnade inte jättelänge så vi kunde ta oss ut på ön rätt snabbt. På stranden fanns det en massa sjöstjärnor i olika färger, jättehäftigt att se! Sedan gick vi upp till området där de har stora jättesköldpaddor inhägnade och det var också jättehäftigt att se! De va gigantiska, och gamla, dem kunde bli upp till 400 år gamla, och en del vägde upp mot 500kg! Vi fick gå runt och fota, mata dem, ge dem massage på halsen vilket dem tyckte om, och sedan se en massa små bebisar i olika åldrar. Vi gick och kikade lite runt området innan vi sedan gick tillbaka till båten och begav oss tillbaka mot land. Vi åkte taxi tillbaka till hotellet, gick och åt middag innan vi fick sätta oss på hotellet en timme och vänta innan taxin kom och hämtade oss för att köra oss till flygplatsen. Där var det en del strul innan vi kom på flygplanet. Jag hade ingen biljett och var tvungen att skriva ut det, väskorna vägde för mycket så vi var skitoroliga för det och ja, men vi kom till slut på planet. Det var den värsta flygresan vi varit med om. Ett litet flygplan och det kändes som att de inte hade så bra kontroll och man kände vartenda luftgrop. Det varade bara i 20minuter men man satt på helspänn hela resan. Framme i Dar es Salaam fick vi vänta en bra stund innan vi fick åka vidare mot Doha. I Doha fick vi vänta 9 timmar, under natten, så vi fick ligga och sova, vilket jag inte kunde sova mer än någon timme, så så fort vi kom på flyget blev det frukost och sedan sova. Vi var framme vid 1 på onsdagseftermiddagen då vi hämtade väskorna och sedan tog tåget in till Malmö där vi satt och väntade på tåget. Det kändes som att tiden stod stilla där, man ville bara hem just då, så tiden gick sakta. Men när man väl fick kliva ut i Nässjö på stationen, de4 var riktigt härligt, och där stod mamma&pappa och väntade på mig, dem jag inte sett på 2 månaders tid!